0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

توصیه نامه یا ریکامندیشن لتر

دسته بندی :اخبار, اخبار ارشد و دکتری 27 می 2021 آرین 1685
توصیه نامه

توصیه نامه یا ریکامندیشن لتر (Recommendation letter) نوشته ای است که توسط  استاد دانشگاه، مشتری، معلم، کارفرما یا شخص دیگری که می تواند یک فرد عادی و یا دانشگاهی باشد، نوشته شود. هدف از نگارش توصیه نامه بیان مهارت ها، دستاوردها و توانایی شخصیِ فرد است. از این توصیه نامه ها به عنوان راهنمایی برای نشان دادن اعتماد به شخص مورد نظر استفاده می شود. اغلب توصیه نامه ها در خطاب به مدیر اجرایی شرکت ها یا ماموران پذیرش تحصیلی دانشگاه ها (به خصوص در مورد موقعیت های بورسیه تحصیلی) برای تسهیل مصاحبه یا معرفی کاندیدا نوشته می شوند. همچنین توصیه نامه برای یک داوطلب مقطع دکتری جهت ارایه در زمان مصاحبه نیز نوشته می شود، این نوع توصیه نامه ها باید توسط اساتید قبلی دانشجو که شناخت کاملی به توانایی ها، انگیزه ها و علایق دانشجو دارند نوشته شود. 

چه بخش هایی در توصیه نامه آورده می شود؟

یک توصیه نامه، توصیفی از توانایی ها، مهارت ها و علایق فرد در رابطه با اشتغال یا تحصیلات است. این نامه باید ویژگی ها و توانایی هایی کاندیدا یا داوطلب را برای موقعیت مورد نظر مانند یک بورسیه تحصیلی یا مصاحبه دکتری یا برنامه تحصیلی با موضوعی مشخص، به طور کامل بیان کند.

سوال مهم: چه کسانی می توانند توصیه نامه بنویسند؟

انتخاب بهترین فرد برای نگارش توصیه نامه می تواند در برگزیده شدن شما توسط هیئت گزینش نقش بسزایی داشته باشد. یک لیست از تمام کارفرمایان سابق، استادان و افراد شاخص و معتبری را که می توانند جهت نگارش توصیه نامه در اولویت قرار بگیرند، انتخاب کنید. شما همچنین باید مطمئن شوید که فرد انتخاب شده این مسئولیت را به درستی و جدیت انجام می دهد و به شرایط شما و نیازتان برای نوشتن یک توصیه نامه با کیفیت اهمیت می دهد. یک توصیه نامه مبهم و شتابزده و یا توصیه نامه ای که بدون رعایت استانداردهای لازم نوشته شده باشد، چندان بازخورد خوبی ندارد. بی اطلاعی یا اطلاع استاد دانشگاهی که توصیه نامه را نگارش می کند، نقطه عطفی در پذیرش دانشجو خواهد بود.

در نظر بگیرید فردی که توصیه نامه شما را نگارش می کند، ترجیحا اطلاع کامل و به روزی از فعالیت های علمی شما داشته باشد و بتواند به بهترین شکل مهارت هایتان را شرح دهد.

توصیه نامه

به طور خلاصه بهترین توصیه نامه از طرف اشخاصی است که:

  • با کار شما آشنایی و احساس مثبتی را درباره شما داشته باشند.
  • با توانایی ها و مهارت های شما آشنا باشد. 
  • زمان کافی را برای نوشتن نامه اختصاص دهند.
  • ترجیحا اعتبار و شهرت قابل قبولی در کشور خود و حتی کشور مقصد داشته باشند.

دو نکته:

  • لیستی از ویژگی ها و دستاورد هایی را که می خواهید در توصیه نامه خودتان برجسته کنید را تهیه نمایید. بدیهی است نمی توانید تنها این ویژگی ها را به عنوان توصیه نامه بیان کنید، بلکه باید از آنها به عنوان راهنما استفاده ببرید.
  • توصیه نامه نهایی خود را به وسیله کسانی که می شناسید و با شما آشنایی دارند اصلاح نمایید. اجازه ندهید در نوشتن نامه احساساتتان دخیل باشد. از یاد نبرید که در مورد این گونه از نامه ها املا و دستور زبان مشخصی وجود دارد، در نتیجه حتما با افراد متخصص مشورت نمائید.
  • معمولا توصیه نامه ها در حدود 400 الی 500 کلمه می باشند.

تفاوت های بین توصیه نامه و معرفی نامه (Reference Letter)

معرفی نامه مخاطب مشخصی ندارد و اغلب توسط معرف (فردی که توصیه نامه را می‌نویسد)  به خود دانشجو داده می‌شود و دانشجو می‌تواند در آینده نیز از آن استفاده کند برخلاف معرفی نامه ( Reference Letter ، اکثر توصیه نامه ها توسط متخصصان، نظیر سرپرستان قبلی، استادان و یا همکاران نوشته می شوند. توصیه نامه ها معمولا توصیف زمینه، تحصیلات و تجربیات متقاضی را به طریقی که مهارت و ویژگی خاصی را برجسته می کند، بیان می نمایند.

همچنین یک توصیه نامه بیشتر جنبه سفارشی دارد و فرد را به یک موقعیت خاص هدایت می کند، در حالی که معرفی نامه عمومی تر است و می تواند برای چندین مورد مختلف ارسال شود.

نحوه ارسال توصیه نامه ها به چه شکل است؟

نحوه ارسال توصیه نامه به سه شکل امکان پذیر می باشد:

  1.  ارسال آنلاین توصیه نامه : استاد توصیه گر می تواند با ورود به سایت دانشگاه مدنظر فرد متقاضی ، وارد قسمت ثبت توصیه نامه شود و برای فرد توصیه نامه ای بنویسد و با کلیک بر روی یک دکمه ، آن را ثبت و ارسال کند .
  2. ایمیل: بعضی دانشگاه ها در سایت خود امکان نگارش و ثبت توصیه نامه ندارند و استاد توصیه گر باید توصیه نامه متقاضی را تایپ کرده و از طریق ایمیل خود برای دفتر پذیرش دانشگاه ارسال کند .
  3. پست: استاد توصیه گر بعد از نگارش توصیه نامه ، آن را به متقاضی به صورت مهر و موم شده تحویل می دهد و متقاضی آن را به آدرس پستی دانشگاه ارسال می کند .
  4. ارسال آنلاین توصیه نامه توسط فرد متقاضی: در این حالت فرد متقاضی خود از استاد متن توصیه نامه را دریافت و در سایت دانشگاه در هنگام تکمیل اپلیکیشن فرم، آن را آپلود می نماید.

مهم نیست که فرد متقاضی از چه طریقی توصیه نامه خود را ارسال می کند ، مسئله مهم این است که تا فرصت پایانی که از طرف دانشگاه تعیین می شود ، توصیه نامه به دست دانشگاه برسد .

نمونه توصیه نامه آماده برای مصاحبه دکتری

با سلام

بدین وسیله تأیید می گردد که سرکار خانم/جناب آقای … که مقطع کارشناسی/کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه … به اتمام رسانده اند در طول دوران تحصیل خود از جمله دانشجویان بسیار سختکوش، با استعداد و پرانگیزه گروه … بوده اند. نامبرده دروسی را نیز با اینجانب داشته اند و در تمامی این دروس جزو دانشجویان بسیار شاخص و ممتاز بوده اند.
براین اساس و باتوجه به شناختی که اینجانب از شخصیت اجتماعی ارزشمند ایشان دارم ایشان را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری آن دانشگاه معظم و هر دانشگاه تراز اول دیگری قویا توصیه می کنم. تردیدی ندارم که در آینده ای نزدیک شاهد شکوفایی اسعداد شگرف ایشان در سایه پشتکا، سخت کوشی و توکل به خداوند متعال خواهیم بود.

با احترام فراوان
…. (نام استاد)
استاد گروه … دانشگاه …
آدری ای میل
شماره تماس

نمونه توصیه نامه آماده برای مصاحبه دکتری

با احترام، بدین وسیله صلاحیت علمی آقای /خانم…. دانشجوی کارشناسی ارشد رشته …… این دانشگاه جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری تأیید می شود. در ضمن ایشان دروس …….. را با نمره عالی/خیلی خوب/خوب با اینجانب گذرانده است. با توجه به علاقه و پشتکار نامبرده مطمئن هستم در دوره دکتری نیز عملکرد درخشانی خواهد داشت.

نمونه توصیه نامه آماده برای مصاحبه دکتری

با سلام
از نطر اینجانب …. سرکار خانم/جناب آقای … با توجه به سوابق مطالعات و پژوهش های قبلی شایستگی ادامه تحصیل و کسب دانش در مدارج بالاتر را دارند. امیدوارم در گام بعدی خود نیز موفق باشند.

با تشکر از دوستانی که ما را در تهیه این مطلب یاری رساندند.

نمونه توصیه نامه لاتین  

I have known Mrs…. since 2007 as a graduate student at the University of … at FACULTY NAME. She has passed the … with me, where she was the first ranked student in my class.

She has successfully passed her MSc thesis titled “…” with me and has submitted several papers to international journals and conferences from her thesis. During this thesis, I found Mrs. … a hard-working student, interested in the subject, and with very good perseverance. Her teamwork is excellent.

So it is a great pleasure for me to strongly recommend her to participate in a Ph.D. program and I am sure that she can fulfill Ph.D with a qualified excellent dissertation.

Sincerely
SUPERVISOR NAME, Ph.D
FACULTY NAME
University of

آرین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
enemad-logo
0